Opiskelu on helpointa unissaan!
6th syys

2017

Opiskelu on helpointa unissaan!

Yöuni on hyvinvointimme perusta. Kunnon yöunet auttavat ajattelemaan selkeämmin ja suoriutumaan tehtävistä paremmin. Riittävä määrä unta on oleellista oppimiselle ja ongelmien ratkaisulle, unen aikana aivot siirtävät asioita työmuistista käyttö- ja kestomuistiin. Unet tukevat myös tunne-elämän kehitystä. Unen puute puolestaan mm. heikentää elimistön puolustuskykyä, altistaa sairauksille ja vähentää kasvuun tarvittavan hormonin eritystä.

Menestyminen lukiossa liittyy säännölliseen nukkumisrytmiin, riittävään yöuneen ja hyvään unen laatuun. Nuoren tulisi nukkua keskimäärin 8,5 – 10 tuntia yössä. Vasta noin 18 vuoden iässä nuoren aivot ovat siinä kypsyysvaiheessa, että unentarve vähenee vastaamaan aikuisen keskimääräistä unentarvetta, 7-8 tuntia yössä.

Jos nuoren nukkuminen viivästyy iltaisin, pohtikaa yhdessä tähän syitä. Tiedetään, että esim. raskas liikunta alle pari tuntia ennen nukkumaanmenoa voi häiritä nukahtamista ja unta. Mieltä vaivaavat asiat ja stressi voivat valvottaa, joten huolista kannattaa puhua läheisen ihmisen kanssa. Jos mobiililaitteiden käyttöä on vaikea lopettaa iltaisin, voi ne jättää toiseen huoneeseen kuin missä nuori nukkuu. Melatoniinin eli ns. yöhormonin eritys aivoissa voi vähetä ja nukahtaminen vaikeutua, jos iltaisin viettää aikaa mobiililaitteen kirkkaan sinertävän näytön äärellä.

Jos nuoren unirytmi on huomattavan myöhäinen tai uniongelmia esiintyy säännöllisesti, on hyvä ottaa yhteys terveydenhuoltoalan ammattilaiseen.

Terveisin,

Minna Niinimäki
Opiskeluhuollon psykologi
Viherlaakson lukiot
minna.niinimaki(at)espoo.fi
050 544 3136

Jaa tämä :

Ei kommentteja tähän mennessä

Jätä kommentti